سیستم OBD چیست؟

شما هرگز نمی دانید چه اسراری در زیر داشبورد شما پنهان است. اگر شما صاحب یك اتومبیل ساخته شده در 20 سال گذشته هستید ، در اینجا مكان ورود به همه چیز را كه باعث می شود تیك بزنید پیدا خواهید كرد. ما در مورد پورت OBD II صحبت می كنیم ، كه در صورت داشتن وسیله مناسب ، به شما امكان می دهد مشكلات مكانیكی ، افزایش عملكرد و موارد دیگر را تشخیص دهید. اما دقیقا OBD II چیست و چرا برای خودروهای مدرن اینقدر مهم است؟ ما همه جواب ها را در اینجا آورده ایم.

سیستم OBD چیست؟

سیستم OBD مخفف عبارت On-Board Diagnostic است. این سیستم استاندارد شده است كه به الكترونیك خارجی اجازه می دهد تا با سیستم رایانه ای ماشین ارتباط برقرار كند. از آنجایی كه اتومبیل ها به طور فزاینده ای رایانه ای شده اند ، این سیستم اهمیت بیشتری پیدا كرده است و به نرم افزاری كلیدی برای رفع بسیاری از مشكلات و باز كردن قفل عملكرد تبدیل شده است. از این ورودی برای نصب جی پی اس ماشین به صورت مخفی نیز استفاده می شود.

سیستم OBD مدتها قبل از اینكه كسی كلمه های"infotainment" یا "ماشین اتصال" را بیان كند ، در اشكال مختلفی وجود داشته است. دهه 1980

بر خلاف كاربراتور یا سیستم های تزریق سوخت مكانیكی قبلی، تزریق الكترونیكی سوخت(EFI) نیاز به كنترل رایانه دارد. EFI مانند پیشینیان خود ، جریان سوخت را درون موتور تنظیم می كند ، اما این كار را با استفاده از سیگنال های الكترونیكی و نه بیت های مكانیكی انجام می دهد. این اولین نیاز اصلی برای قرار دادن رایانه در اتومبیل ها بود.

سیستم OBD در مقابلOBD II

قبل از دهه 1990 چندین خودروساز، واسط رایانه ای برای اتومبیل های خود معرفی كردند ، اما فشار برای استانداردسازی تا سال 1991 آغاز نشده بود ، هنگامی كه هیئت منابع هوایی كالیفرنیا(CARB) موظف شد كه تمام اتومبیل های فروخته شده در كالیفرنیا را به نوعی به قابلیت OBD مجهز کند. با این حال ، CARB تا سال 1994 استانداردهای لازم را برای این سیستم ها صادر نكرد. این استاندارد كه به عنوان OBD II شناخته می شود ، برای سال مدل 1996 پیاده سازی شد و امروزه هنوز در حال استفاده است. و تكرارهای قبلیOBD به صورت واضح طبقه بندی شد OBD I.

تقریباً هر خودروی جدید استانداردی كه طی 20 سال گذشته ساخته شده اند ، از استانداردOBD II پیروی می كند. اتومبیل های OBD II دارای یك درگاه - معمولاً در زیر فرمان در سمت راننده - هستند كه دستگاه ها می توانند به رایانه یك ماشین متصل شوند. شركت ها ایده های زیادی درباره آنچه می توانید به آن درگاه وصل كنید ، دارند.

تشخیص ایرادات

همانطور كه از این نام پیداست ، تشخیص ایراد خودرو هدف اصلی OBD است. هنگامی كه سنسورهای ماشین تصمیم بگیرند كه چیزی اشتباه نیست ، آنها پیامی را به نام "كد مشكل" می آورند ، كه ممكن است به عنوان چراغ "موتور چك" یا هشدار دیگر روی داشبورد آشكار شود. اسكنرهای OBD می توانند این كدهای مشكل را بررسی كنند تا بفهمند دقیقاً چه اشتباهی وجود داشته و پس از رفع مشكل ، می توانید آنها را از حافظه كامپیوتر پاك كنید.

كدهای مشكل فقط همین است: كدها. به جای تشخیصی مانند "سست بودن درب گاز " ، رشته ای از حروف و اعداد را مشاهده خواهید كرد كه بدون مراجعه به آنها غیرقابل درك است. كدهای مشكل با یك نامه شروع می شوند و چهار یا پنج شماره را شامل می شوند ، كه در كنار هم به سیستم خاص اشاره می كنند و مشکل موردنظر را تشخیص می دهد.

برخی از اسكنرهای OBD با تعاریف مربوط به این كدها بارگیری شده اند، اما در غیر این صورت به لیستی مانند شماره موجود در OBD-Codes.com نیاز خواهید داشت . توجه داشته باشید كه علاوه بر كدهای عمومی كه در مورد همه خودروها اعمال می شود ، تولید كنندگان انفرادی دارای كدهای خاص خود هستند. پیدا كردن این موارد می تواند كمی دشوار باشد ، زیرا همه تولید كنندگان كاملاً راحت از ایده انتشار آنها در دسترس عموم نیستند.

سیستم OBD برای تشخیص عملكرد

تشخیص ایرادات اتومبیل ممكن است مهمترین عملكرد تجهیزات OBD باشد ، اما از این ابزارها نیز می توان برای سرعت بخشیدن به ماشین شما استفاده كرد.

برخی از شركت ها همچنین برای باز كردن اسب بخار قدرت ارتقاء عملكرد را برای وسایل نقلیه خاص ارائه می دهند كه نرم افزار را بازسازی یا تغییر می دهند. از آنجا كه وسایل نقلیه مدرن بسیار وابسته به كنترل های رایانه ای هستند ، تغییر نرم افزار می تواند به همان اندازه كه در سیستم جدید جذب هوا یا اگزوز قرار دارد ، موثر باشد. شایان ذكر است كه این به روز رسانی ها ممكن است در زمینه های دیگر - از جمله قابلیت اطمینان یا صرفه جویی در سوخت - تأثیرات منفی بگذارد و ممكن است ضمانت كارخانه را باطل كند. قبل از نصب بررسی كنید.

دانگلOBD
هركسی توانایی این را ندارد كه بتواند ایرادات وسیله نقلیه خود را برطرف كند یا عملكرد خود را ارتقا دهد. اخیرا شركتها سعی كرده اند از OBD II برای برنامه های اصلی بیشتر به شكل "دانگل" استفاده كنند.

دانگل بعضا راهی برای دستیابی به تخفیف توسط شركتهای بیمه به مشتریان صادر می شود. این به طور كلی شامل استفاده از داده های كشیده شده از اتصال OBD II خودرو برای تجزیه و تحلیل عادات رانندگی و اعطای تخفیف برای رفتار كم خطر است. به عنوان مثال ، برنامهDrivewise Allstate به سرعت ، سرعت رانندگی ترمز ، تعداد مایل رانندگی و هنگامی كه فرد رانندگی می كند ، نگاه می كند.

سایر دستگاهها - مانند Verizon's Hum - ویژگیهای Telematics را مانند آنچه برخی از تولید كنندگان خودرو از طریق خدمات اشتراك ارائه می دهند را فعال می كنند. هوم در هنگام جفت شدن با یك برنامه تلفن هوشمند ، والدینی را كه به دنبال نگه داشتن رانندگان نوجوان در پایین لیز هستند ، تشخیص وسیله نقلیه ، كمك در كنار جاده ، ردیابی موتورسیکلت و سایر وسایل نقلیه به سرقت رفته، موقعیت جغرافیایی و ویژگی های هشدار سرعت را ارائه می دهد.

هنگام در نظر گرفتن یكی از این دستگاه ها ، لازم است به یاد داشته باشید كه جداسازی فیزیكی بین كامپیوتر ماشین شما و شبكه ای كه ممكن است حاوی بدافزار باشد اولین خط دفاع در برابر هك شدن است. وصل كردن هر چیزی به درگاه OBD II اتومبیل شما با دسترسی یك دستگاه خارجی به سیستم های اتومبیل خود ، این مانع را به خطر می اندازد.

در مورد دستگاه های telematics كه داده ها را از طریق شبكه بی سیم ارسال می كنند ، اتصال شبكه می تواند نقطه دوم آسیب پذیری باشد. درست مانند هر دستگاه متصل دیگر ، هیچ تضمینی برای نفوذپذیری در برابر نقض امنیت وجود ندارد.